Afgekeurde Bouwtekening van het Paleis op de Dam.    Getekend: 16 03 2019.

 

…Wat velen niet weten is dat er tijdens recente restauratie werkzaamheden aan het voormalig buitenverblijf van Jacob van Campen: Hofstede Randenbroek te Amersfoort, een vroege bouwtekening uit 1646 is ontdekt, van het Stadthuys op de Dam.

( Het latere Paleis op de Dam).

 

Uit deze bouwtekening blijkt de progressieve blik van van Campen.

 

In een gekke bui heeft hij zich bij dit ontwerp nou eens niet door het Hollands Classicisme laten leiden,

maar heeft hij zijn fantasie de vrije loop gelaten.

Hij heeft zich hierbij niet laten ketenen door alle geschreven en ongeschreven wetten binnen de wereld van de architectuur.

 

Dat van Campen een groot hart had voor de natuur en graag in zijn park rond Hofstede Randenbroek mocht verpozen,

inspireerde hem tot het toepassen van organische elementen in zijn bouwplannen.

 

De top wordt in deze bouwtekening gesierd door een enorme tafelbel.

Uit aantekeningen gevonden bij de tekening,

blijkt dat van Campen gezocht heeft naar een symbool van gastvrijheid voor de stad Amsterdam.

 

Een tafelbel; iedere zichzelf respecterende uitspanning / hotel heeft een tafelbel bij de receptie.

 

De enorme bronzen tafelbel zou middels een ingenieus systeem,

ook daadwerkelijk de uren van de tijd kunnen laten galmen over de stad Amsterdam.

Daarnaast hield van Campen van lekker eten, dus de tafelbel staat ook symbool voor etenstijd.

 

Onder de tekening had van Campen het aantal benodigde palen genoteerd als fundament: 13659.

 

De opdrachtgevers waren echter niet gecharmeerd van deze frivoliteiten en hielden meer van een zakelijker strak lijnenspel.

 

Tijdens de bouw van Paleis op de Dam, is van Campen in de Kalverstraat te Amsterdam gaan wonen.

Destijds moet van Campen wel tijdens een etentje over zijn ideeën en bouwtekeningen hebben gediscussieerd

met andere architecten en hen hebben geïnspireerd.

Want als je nu door Amsterdam loopt zie je de diverse ideeën van van Campen uit de eerste helft van de 17e eeuw,

terug in de architectuur van diverse gebouwen uit andere tijdvakken.

 

De ideeën zijn ongekend mooi uitgevoerd en hebben de wereld mooier gemaakt.

Eeuwen later hebben deze bouwstijlen welluidende namen gekregen als Jugendstil en Art Deco.

 

Bovenstaande is natuurlijk een fictief verhaal,

maar het verhaal en de tekening is bedoelt om zoveel mogelijk prachtige bouwstijlen die Amsterdam rijk is,

in één keer te tonen in een gekke tekening.

 

Hieronder geef ik wat serieuze toelichtingen over gebouwen die ik voor de tekening gebruikt heb.

Bron: Wikipedia.

 

Het Koninklijk Paleis Amsterdam.

 Ook wel bekend als Paleis op de Dam, is een Paleis op de Dam in de binnenstad van Amsterdam.

Het paleis is in gebruik door het Koninklijk Huis als ontvangstpaleis en wordt gebruikt voor tentoonstellingen.

Het werd tussen 1648 en 1665 gebouwd als stadhuis, naar ontwerp van architect Jacob van Campen, en ingewijd op 29 juli 1655. Het bouwwerk wordt gezien als Nederlands belangrijkste historische en culturele monument van de Gouden Eeuw.

Jacob van Campen blonk uit in de bouwstijl genaamd Hollands Classicisme.

( een ingetogen en afstandelijke, maar tegelijkertijd imposante architectuur).

 

De Beurs van Berlage.

Ontworpen door Hendrik Petrus Berlage.

Vanaf het einde van de 19e eeuw was het rationalisme een belangrijke architectuurstroming.

Berlage ontwierp van daaruit de plattegrond van een gebouw, met vlakke bakstenen muren

en gebruik van natuursteen ter accentuering van belangrijke punten.

De Koopmansbeurs in Amsterdam is Berlage's belangrijkste werk uit deze periode

en wordt beschouwd als het begin van de moderne architectuur in Nederland.

Op de toren staat BEIDT UW TYD. Hetgeen zoveel betekent als; gebruik uw tijd nuttig.

 

Theater Tuschinski.

Het theater werd in opdracht van Abraham Tuschinski gebouwd en werd op 28 oktober 1921 geopend.

Het gebouw is een ontwerp van de architect Hijman Louis de Jong.

De Jong ontwikkelde zich van timmermansleerling en meubelmaker tot architect.

De Jong  werd door de Duitsers in 1944 op transport gesteld naar Theresienstadt en zou vervolgens naar Auschwitz zijn getransporteerd, waar hij, evenals Abraham Tuschinski werd vergast.

Mensen die samen zulke mooie dingen maken, en zo aan hun einde komen; te ziek voor woorden!

Theater Tuschinski werd gebouwd in enkele verschillende stijlen, waaronder Amsterdamse School, jugendstil en art deco.

 

Paradiso.

Paradiso is gevestigd in het voormalige verenigingsgebouw uit 1879 van het kerkgenootschap De Vrije Gemeente, dat is ontworpen door de architect G.B. Salm.

 

ARTIS: Vergulde Adelaars.

In 1854 schonk het bestuurslid E. Sillem de beide vergulde adelaars die de pijlers bekronen,

naar een ontwerp van de beroemde Christian Rauch uit Berlijn. Ze vervingen twee sierlijke bloembakken. 

 

Het Rijksmuseum.

Ontworpen door de Nederlandse architect P.J.H. Cuypers.

Petrus Josephus Hubertus (Pierre) Cuypers (Roermond, 16 mei 1827 – aldaar, 3 maart 1921) was een Nederlands architect.

Zijn naam wordt vaak in een adem genoemd met het Rijksmuseumgebouw (1876-1885)

en het Centraal Station (1881-1889), beide in Amsterdam.

Paleis op de Dam. Eigen Foto.

Paleis op de Dam en de Nieuwe Kerk op de Dam, rechts het vaantje van Paleis op de Dam.  Eigen Foto's.

Beurs van Berlage met details. Eigen Foto's.

Theater Tuschinski.  Van deze architectuur wordt ik heel blij!  Eigen Foto's.

Centraal Station Amsterdam.  Eigen Foto.

Museumplein met Rijksmuseum. Eigen Foto.

De Nachtwacht van Rembrandt, in het Rijksmuseum.  Eigen Foto.

Pronkstilleven van Adriaen van Utrecht ( 1599-1651) . Ongekend mooi schilderij met details die je doen duizelen.

Rijksmuseum. Eigen Foto.

Details Pronkstilleven van Adriaen van Utrecht. Eigen Foto's.

Amsterdam : Oud en nieuw... kies zelf maar...  Eigen Foto.

 

Hieronder: Even Amsterdam in: Eigen Foto's.