Oud en Nieuw.      Getekend: 22 12 2021.

 

 

Wat hebben Het Teylers Museum te Haarlem en de Spoedeisende Hulp te Sneek gemeen?

 

Zodra je door de deuren van het Teylers Museum naar binnen gaat,

waan je jezelf meteen ruim 200 jaar terug in de tijd.

Het gebouw stamt uit 1778 en is zoveel mogelijk in de originele staat gelaten.

 

Lopend door het Museum zie je de ontdekkingen die de afgelopen eeuwen zijn gedaan.

Natuurwetenschappelijke ontdekkingen op het gebied van geluid, licht, elektriciteit en warmte.

De zalen met vitrines waarin deze collecties staan, zien er nog net zo uit als meer dan 100 jaar geleden.

 

Toen ik de ovale zaal betrad, moest ik gelijk denken aan de ovale vorm van de Spoedeisende Hulp te Sneek.

Het leek me leuk deze vergelijking eens uit te werken in een tekening.

 

De Spoedeisende Hulp afdeling van het Antonius Ziekenhuis te Sneek in de huidige vorm, is gereed gekomen in 2015.

Je ziet de uitvindingen van de afgelopen eeuwen zoals tentoongesteld in het Teylers Museum,

terug in de praktische toepassingen van geluid, licht, elektriciteit en warmte op de Spoedeisende Hulp.

Echografie, röntgen, operatielampen, microscopen, monitoren en ga zo maar door.

 

Het Teylers museum heeft een indrukwekkende antieke bibliotheek met enorme naslagwerken.

Tegenwoordig is alle informatie digitaal en is de computer de bibliotheek.

Het Antonius Ziekenhuis heeft daarnaast ook nog een Bibliotheek voor patiënten.

 

Aandacht voor Kunst, zoals in het Teylers Museum is er ook in het Antonius Ziekenhuis te Sneek.

Vele wanden van het Ziekenhuis worden het hele jaar door gevuld met diverse exposities.

De wanden van de schuifdeuren op de Spoedeisende Hulp worden gesierd met het Friese Landschap.

 

Zowel de ovale zaal van het Teylers Museum als de Spoedeisende Hulp, maken beide handig gebruik van daglicht.

 

Heb gekozen voor een organische overgang van de twee gebouwen, als link naar de indrukwekkende botanische collectie van het Teylers Museum.

 

Oud en Nieuw; de mensen op beide locaties.

 

Veel raakvlakken dus, tussen twee schijnbaar compleet andere gebouwen en functies.

 

Symbolisch heb ik deze twee werelden bij elkaar laten komen,

waardoor een sterk magnetisch veld ontstaat.

In dit magnetisch veld zweeft een grote klok, op de klok is het bijna Nieuwjaar.

Een Nieuwjaar, vol van ontdekkingen en ontwikkelingen die hoop bieden voor de toekomst,

Met vrijheid, gelijkheid, gezondheid en geluk voor iedereen.

 

 

Eigenaar Pieter Teyler (1702 -1778), had als aanhanger van de Verlichting ,  grote belangstelling voor kunst en wetenschap.

De Verlichting of Eeuw van de Rede was een cultureel - filosofische en intellectuele stroming in Europa die ruwweg samenviel met de 18e eeuw.

de idealen van de Verlichting: een kennisinstituut door en voor burgers waar men zonder dwang van Kerk of Staat zelf de wereld kon ontdekken.

Tijdens de Verlichting ging men meer nadenken over hoe de ideale samenleving er uit zou moeten zien.

Veel denkers waren het er over eens dat vrijheid en gelijkheid hiervoor belangrijk waren.                                     ( Bron: Wikipedia).

 

 

 

 

De ovale zaal in het Teylers Museum.

De Spoedeisende Hulp te Sneek.

Plafond van de ovale zaal.

Doorkijkjes in het woonhuis uit de 18e eeuw van Pieter Teyler.

Indrukwekkende trapopgang naar de bovenverdieping van het Teylers Museum.

Bovenverdieping Teylers Museum.

Beeldengroep, die de ingang van het Teylersmuseum siert.  Bart van Hove, 1886.   Titel: Wetenschap en Kunst door Faam bekroond.

Voor geïnteresseerden:

Mooi Haarlem.